Historien om Kinda kanal
Ända sedan 1871 har Kinda kanal varit en viktig och vacker väg genom hjärtat av Östergötland. Som transportled mellan skogsbygderna i söder och jordbruksslätterna i norr skapade kanalen helt nya möjligheter för handel och kommunikation – och för Linköpings utveckling.
Redan på 1750-talet planerades det för en kanal i Stångån. Fördelarna var många. I den skogsrika Kindabygden fanns det byggmaterial, beck, tjära och ved som med båt skulle kunna fraktas till slättbygden. Kindaborna själva behövde en bättre och snabbare resväg till residensstaden, och dessutom kunde projektet möjliggöra sänkning av sjöarnas vattennivå för att få mer odlingsbar mark.
1810 invigdes den första delen av kanalen mellan Åsunden och Stora Rängen. Ett par år senare rasade Brokinds sluss samman på grund av konstruktionsfel, kanalbolaget gick i konkurs och båttrafiken upphörde.
En ny start
För Linköping, som länge varit en relativt isolerad inlandsstad, hade utvecklingen hittills gått långsamt fram. Men år 1832 öppnades Göta kanal och plötsligt var hela världen inom räckhåll. Nu fanns det också tillgång till ny kunskap om vattenvägar och till kvalificerad arbetskraft. Det var hög tid att återuppta projektet Kinda kanal. Efter år av planering och beräkningar startade arbetet och 1861 gick fartyget S/S General Boy för första gången mellan Åby och Labbenäs.
In mot staden
För kanalens fortsatta sträckning mot Linköping måste ett tiotal slussar anläggas vid Stångåns forsar. Från Roxen in mot staden behövde farleden rätas och muddras och ytterligare en sluss byggas vid Nykvarn. År 1863 bildades Kinda Kanal aktiebolag och två år senare var arbetet igång. I juli månad 1871 stod Kinda kanal klar i sin helhet, och det rapporterades att fem ångbåtar redan trafikerade leden. Fram till sekelskiftet var sjöfarten längs kanalen som livligast. Handeln blomstrade och nya industrier växte fram.
Landtransporterna tar över
År 1902 öppnades järnvägslinjen Östra Centralbanan mellan Linköping, Kinda och Vimmerby. Här gick tågen nästan parallellt med båtarna på Kinda kanal – men betydligt snabbare. När vägnätet senare byggdes ut ökade även buss- och lastbilstransporterna. Det blev början till slutet för den tidigare så intensiva kanaltrafiken och efter 1950-talet upphörde den i princip helt.
Kanalen lever
Stångån och Kinda kanal har varit en av de viktigaste källorna till Linköpings kraftiga expansion och Kindabygdens utveckling. Idag är kanalen en kulturhistoriskt värdefull miljö av riksintresse, en välbesökt turistattraktion och en skönhetsupplevelse. På senare tid har slussanläggningar och slussvaktbostäder renoverats, och omkringliggande kulturbyggnader tagits omhand. Kinda kanal ägs numera av Region Östergötland, Linköpings kommun och Kinda kommun. Tillsammans arbetar vi för att underhålla och bevara kanalen för framtiden.
Några bilder från arkivet
Kinda kanals vänner
Föreningen Kinda Kanals Vänner upphörde 2023. Föreningen var en stödförening med verksamhet mellan 1963 och 2023.
Kinda Kanals Vänner historia
1963 – Direktör Olle Wahlbeck tog initiativ till att bilda en stödförening. Den 4 april 1963 samlades några engagerade personer till ett sammanträde. Ett konstituerande sammanträde hölls på Frimurarehotellet den 3 maj 1963 för att bilda en förening. Landshövding Per Eckerberg inledde mötet. Kapten Johan Segerstéen fick ett särskilt omnämnande för sina insatser.
1965 – Den 21 maj hölls en presskonferens, varvid sjökartorna presenterades och fick stort intresse i såväl dags- som fackpress. Sjökartorna såldes för 5:-/blad i Henric Carlssons bokhandel.
1966 – Föreningen gav ut Kinda Kanals historia. Östergötlands Länsmuseum föreslog att ett kanalmuseum om möjligt bör ordnas i magasinet vid Hovetorp.
1968 – I Stora Rengen arrangerades ett båtrally omfattande tre klasser och utformat som en test av båtkunskap.
1971 – Kinda Kanal fyller 100 år. Kinda Kanals Vänner och Kinda Båtleds AB ordnade Jubileumsfestligheter den 22-23 maj. Kanalriksdag, som öppnas av landshövding Per Eckerberg och invigningstalare professor Gösta Lindhagen, Lund. Kapprodd i Harpsundsekor. Båtmässa. Jubileumsmiddag med bal, kanalvals komponerad av Gunnar Hoffsten. Underhållning av skådespelaren Bertil Norström. H.K.H. Prinsessan Christina är hedersgäst.
1973 – Filmteamet Rune Almqvist och Carl Einar Hardings inbjöd föreningens medlemmar till en förhands- visning av en Kinda Kanalfilm.
1979 – En ny utgåva av sjökartan trycktes.
1983 – På länsmuseet visas sommarutställningen “Kinda Kanal från brygga till sluss” – ett arrangemang i samarbete med Kinda Kanals Vänner och Östergötlands länsmuseum.
1986 – Vid årsmötet nyvaldes Sture Hjalmarsson till ordförande. Han efterträdde Olle Wahlbeck, som i 23 år varit ordförande. Olle Wahlbeck valdes till föreningens förste hedersordförande.
1987 – Kajer och bryggor utmed kanalen och uppsättning av informationstavlor behöver åtgärdas och finansieras. Ett upprop har skickats till företrädare för näringslivet. En arbetsgrupp för näringslivets finansiering har inrättats på initiativ av Lars Lööw. Evald Modén som varit med i styrelsen sedan starten avgick och blev hedersmedlem.
1991 – Föreningens grundare Olle Wahlbeck avlider.
1992 – Kinda Kanaldagen vid Tannefors Sluss i Lions Regi har blivit tradition. Kinda Kanals Vänner bidrar med stöd. Föreningen medverkar vid veteranbåtdagen i Rimforsa.
1998 – Föreningen fyller 35 år och årsmötet förlades till Pinnarp Stug & Konferensby utanför Kisa.
2000 – Föreningen har tryckt en ny Sjö- och Turistkarta över Kinda Kanal i skala 1:30 000.
2002 – Sture Hjalmarsson avgick som ordförande vid årsmötet och till ny ordförande valdes Bengt Senneberg. Sture Hjalmarsson utses till hedersordförande.
2003 – Föreningen firar 40-årsjubileum vid Brokinds gård i närvaro av landshövding Björn Eriksson. Föreningen har tagit initiativ till ett kanalmuseum inrymt i ett magasin vid Brokinds gård, som invigs av Björn Eriksson.
2005 – Museet flyttas till ett magasin vid Brokinds sluss.
2007 – KKV samlades på Stiftsgården i Vårdnäs för årsmötet där föreståndare Hans Nilsson informerade om verksamheten. Efter årsmötet presenterade Sigvard Hallendorf sin utredning om Upplevelseområdet Kinda Kanal – Kindabygdens sjöar. Vid årsmötet avtäcktes också en smidd skylt med texten Kanalmuseum. Skylten har hängts upp vid kanalmuseet i Brokind. Under året har kontakter förevarit mellan föreningen och ett italienskt företag, som utvecklar och säljer digitala sjökort. Arbetet att överföra sjökartan till digital form pågår men är ännu inte avslutat.
2008 – Årsmötet hölls på festplatsen Valö i Björkfors. Ture Göransson från Kinda kommun beskrev arbetet med att hitta en lösning på bryggproblemen i Åsunden vid Björkfors. I samarbete med Kanalbolaget och Rederi AB Kind gjordes en mycket uppskattad kryssning med M/F Kind på Kinda kanal från Kanalkontoret till Roxen-mynningen och åter.
2009 – Motorbåtsklubben i Linköping stod som värd för årsmötet. Klubbens kassör Tore Hagald informerade om klubbens verksamhet. Efter årsmötet redogjorde Göta Kanals nye VD Anders Donlau för verksamheten samt Göta Kanals planer för vidareutveckling.
2010 – Tisdagen den 13 juli firades 200-årsdagen av den första Kinda Kanal mellan Horn-Labbenäs.
2013 – Kanalvännerna firarade 50 år med utställning på biblioteket. Jubileumskryssning, jubileumsskrift med mera.